Zadania i kompetencje
Do kompetencji Wójta należy w szczególności:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
- reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
- przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
- określanie sposobu wykonywania uchwał rady oraz składanie sprawozdań z ich realizacji,
- podejmowanie decyzji w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu gminy,
- powoływanie komisji przetargowych,
- zatwierdzanie wyników przetargów publicznych,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracowników Urzędu,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do wszystkich pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- dokonywanie analizy oświadczeń majątkowych osób pełniących funkcje publiczne, składanych Wójtowi,
- zapewnienie należytego funkcjonowania i rozwoju gminnych jednostek organizacyjnych,
- wykorzystywanie inicjatyw lokalnych mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców gmin,
- pełnienie funkcji Szefa Obrony Cywilnej oraz zapewnienie wykonywania zadań obronnych i obrony cywilnej,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego kompetencji,
- zaciąganie zobowiązań w imieniu Gminy.
Wójt zapewnia realizację wszystkich zadań należących do gminy, o ile nie są one zastrzeżone do właściwości Rady. Wójt, jako organ wykonawczy gminy, podejmuje rozstrzygnięcia o charakterze ogólnym w drodze zarządzeń.
Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.